Gå til hovedindholdet

Glykæmisk indeks

Glykæmisk indeks er et udtryk for, hvor meget blodsukkeret stiger, efter man har spist en fødevare, i forhold til en referenceværdi.

Ofte bruger man glukose som reference og sætter indeksværdien til 100. Fødevarerne inddeles efter, hvor hurtig de giver blodsukkerstigninger i forhold til glukose i disse kategorier:

  • Over 70 – højt GI
  • 55-70 – medium GI
  • under 55 – lavt GI.

Fødevarer, der har et lavt GI, bliver af nogle opfattet som sunde, fordi de giver en mindre stigning i blodsukkeret, efter man har spist dem. Der er også nogle, der tror, at det er godt at gå efter et lavt GI, hvis man ønsker at tabe sig, men disse opfattelser er forkerte. Blodsukkeret er ikke noget, du skal spekulere på, når du er rask, det regulerer kroppen selv. Brug i stedet energien på at spise efter de officielle kostråd.

Chokolade og pomfritter

Glykæmisk indeks er ikke et mål for, hvor sund en fødevare er. Mange ting er af betydning for blodsukkeret efter et måltid, fx vil fødevarer der indeholder fedt give et lavt blodsukker. Det betyder, at chokolade har et lavt GI, mens gulerødder har et højt, og at kogte kartofler har et højere GI end pomfritter. Vælger man at spise efter GI skulle chokolade derfor være at foretrække frem for gulerødder og pomfritter frem for kogte kartofler. Det giver ingen mening, hvis man ønske at leve sundt.

Det er langt bedre at leve efter de officielle kostråd. Så får man masser af frugt, grønt og groft brød og sparer på det usunde fedt og sukker.

Glykæmisk indeks er til diabetespatienter

GI er oprindeligt udviklet til diabetespatienter, som ikke selv producerer insulin og derfor derfor skal have hjælp af medicin til at regulere deres blodsukker. Hos diabetespatienterne ønsker man at undgå hurtige stigninger i blodsukkeret, da disse stigninger er sværere at regulere igennem medicinen. GI kan derfor bruges til at vejlede patienterne i, hvad de skal spise for at få en god regulering af deres blodsukker.

Raske personer producerer selv insulin, og har derfor ikke problemer med at regulere blodsukkeret. De har langt bedre af at spise efter de officielle kostråd, så kroppen får alt, hvad der er behov for for at fungere optimalt.

Mange ting påvirker glykæmisk indeks

Der er en lang række problemer forbundet med GI, der gør, at indekset er svært at bruge i praksis. GI er fastsat ved målinger, hvor fødevarerne spises hver for sig, uden man spiser andet. Spiser man et måltid af fx kartofler, kød og grønsager bliver GI for måltidet meget svært at forudsige, da blodsukkerstigningen efter et måltid er afhængig af mange forskellige faktorer, fx hvor meget fedt, protein og fiber måltidet indeholder.

Andre ting, der påvirker GI, er hvordan fødevaren er tilberedt– fx kogt, stegt eller frosset – og hvordan den er forarbejdet – fx revet eller tørret.

GI er også påvirket af, hvem der spiser. Er personen fx overvægtig eller fysisk aktiv? Og hvornår og hvad har personen sidst spist? Alt i alt er GI ikke et mål, der er velegnet til brug af almindelige mennesker, der ønsker at leve sundt.

MENU