Gå til hovedindholdet

Fedt i danskernes kost

Udviklingen er hidtil gået i den rigtige retning, og kostundersøgelserne har vist et faldende fedtindtag over en årrække. Men nu viser resultater fra rapporten 'Danskernes kostvaner 2003-2008' desværre, at der er en tendens til et stagneret eller stigende fedtindhold i kosten.

Hvor meget fedt spiser vi, og hvor meget må vi få?

Målet er et gennemsnit for befolkningen på 32-33 % af energien fra fedt og mindre end 10 % af energien fra mættet fedt og transfedtsyrer.

Overvægtige personer bør ligge under 33 energiprocent (E%), og indtag mellem 35 og 40 E% er acceptabelt for tynde personer, når det sikres, at indtaget af mættet fedt og transfedt er mindre end  10 E%.

Det er vanskeligt at sikre tilstrækkeligt indtag af fedtopløselige vitaminer med et fedtindtag på under 20 E%.

For den voksne befolkning er energiandelen fra fedt faldet fra 39 % i 1995 over 34 % i 2000-2002 til en svag stigning svarende til 35 % den nyeste undersøgelse.

Børns indtag af fedt er også faldet fra 35 E% i 1995 til 33 E% i 2000-2002 svarende til de 33 E%, som ligeledes er fundet i den ny undersøgelse. Det er vanskeligt at sikre tilstrækkeligt indtag af fedtopløselige vitaminer.

Hovedkilder til fedt herunder mættet fedt i kosten

33 % af kostens fedt kommer fra fedtstoffer, 20 % fra kød og 19 % fra mejeriprodukter.

Ca. 50 % af de mættede fedtsyrer i gennemsnitskosten kommer fra mejeriprodukter inklusiv ost. Ser man på smør og blandingsprodukter alene, så bidrager de med 18 % af det mættede fedt i kosten. Hele fedtstofgruppen – smør, margarine, minarine, blandingsprodukter, olie, svinefedt, mayonnaise og remoulade – bidrager med ca. 33 % af det mættede fedt i kosten.

Gode råd til at spare på fedtet

  • Vær tilbageholdende med ost og vælg ost med mindre fedt – max 30+ eller 17 gram/100 gram.
  • Vælg magre mælkeprodukter som skummet-, kærne, eller minimælk samt surmælksprodukter af samme slags.
  • Skrab eller undlad fedtstoffet på brødet.
  • Kog eller damp maden i stedet for at stege den, specielt fisk og grønsager.
  • Hvis maden steges, bør du bruge så lidt fedtstof til at stege i som praktisk muligt. Det gælder også i gryderetter, hvor man bruner kødet i fedtstof fra starten. Her ender alt fedtet i sovsen.
  • Undlad smeltet smør eller margarine, smørsovs og opbagte sovse til middagsmaden.
  • Undlad mayonnaise og remoulade til maden.
  • Vælg magert kød og kødpålæg, maks. 10 % og/eller spis mindre kød i forhold til kartofler, ris, pasta og grønsager.
  • Skær det synlige fedt på kødet væk – fx fedtkanten på koteletten.
  • Smid stegefedtet ud.

Fødevarestyrelsen anbefaler, foruden overnævnte, at der bruges planteolier, dog ikke palme- og kokosolie, og blødt plantefedt til fx stegning og bagning i stedet for hårdt fedt som smør og margarine.

MENU