Gå til hovedindholdet

Soja-, ris- og havredrik

Soja-, ris- og havredrik

Sojadrik, risdrik og havredrik kan ernæringsmæssigt ikke erstatte mælk. Drikkene har intet med mælk at gøre, selvom produkterne ofte omtales som sojamælk, rismælk og havremælk. Produkterne kan være beriget med calcium, men hvis det ikke er angivet på kartonen, er dette ikke tilfældet.

Sojadrik

De ernæringsmæssige forskelle mellem mælk og sojadrik er, at calciumindholdet i sojadrik er lavere end i mælk, og at sojadrik generelt har et naturligt lavere indhold af vitaminer. Desuden er mælks indhold af protein af højere kvalitet sammenlignet med sojadrik.

Nogle af sojaprodukterne er tilsat calcium, så de indeholder ligeså meget kalk som mælk. Hvis du ser på næringsdeklarationerne, så vil de calciumberigede sojadrikke typisk indeholde 120 mg calcium pr. 100 gram – det svarer til indholdet i mælk.

Risdrik indeholder arsen

Risdrik er fundet at indeholde små mængder af det giftige grundstof arsen. Derfor bør små børn undgå risdrik i store mængder, fx som erstatning for komælk. Særlig små børn under 10 kg bør ikke tilbydes risdrik som mælkeerstatning, da deres daglige indtagelse af arsen kan blive for højt.

Sojaprodukter

Soja er rig på isoflavoner. Det vil sige stoffer med svage østrogenlignende virkninger. Der er usikkerhed om kort- og langtidsvirkningerne af et højt indtag af disse stoffer i den tidlige barndom hos både piger og drenge.

Mættet- og umættet fedt

Sammenlignet med mini-, kærne- og skummetmælk har sojadrik et højere fedtindhold. Det er fortrinsvist umættet fedt, der betragtes som bedre end det mættede fedt, der findes mest af i mælk. Men sammenlignes fedtindholdet i mini- og kærnemælk med sojadrik, så er der omtrent det samme indhold af mættet fedt i de tre produkter, mens skummetmælk har et lavere indhold af mættet fedt end sojadrik.

Ris- og havredrik

Ris- og havredrik har et naturligt lavt indhold af vitaminer og mineraler samt et meget lille eller intet indhold af protein. Produkterne består hovedsageligt af energi fra kulhydrater. Risdrik og havredrik kan ligesom sojadrik være beriget med calcium.

Madlavningsprodukter der kan erstatte fløde og mælk

Du kan købe sojaprodukter, der kan fungere som fløde i madlavningen. De findes i supermarkeder sammen med sojadrikkene i størrelser af 200-250 ml. Disse produkter kan være gode erstatninger for fløde i madlavningen, da de har et lavere indhold af mættet fedt end diverse flødeprodukter.

Man kan tillige købe havreprodukter, der kan fungere som fløde i kolde og varme retter. Det er ikke så udbredt som de tilsvarende produkter med soja. Disse produkter har også et lavere indhold af mættet fedt end flødeprodukter.

Hvordan bruges soja-, ris- og havredrik?

Calciumberiget sojadrik er det produkt, der kommer tættest på at give de næringsstoffer, der ellers fås fra mælkeprodukter, men ingen af drikkene har en ernæringsmæssig kvalitet, der svarer til komælk.

Ris- og havredrik kan ikke bruges som erstatning for drikkemælk eller som erstatning for den mælk, som små børn får i grød og mos, men kan bruges i madlavningen – dog kun i mindre udstrækning til mælkeallergikere.

Sojadrik kan ikke anvendes som erstatning for drikkemælk. Sojadrik kan tidligst anvendes fra to-års-alderen, forudsat at barnet vokser og spiser normalt, men kan dog indgå i små mængder i madlavningen fra et-års-alderen.

Pas på med produkter fra andre lande

Vælger du at handle i andre lande end Danmark eller på internationale hjemmesider, så skal du være opmærksom på, at produkterne kan være tilsat en række næringsstoffer, som man ikke normalt finder i produkter, der markedsføres i Danmark. Bruger man disse produkter, bør man være opmærksom på, hvad man i øvrigt får af vitaminer og mineraler fra maden eller kosttilskud. Et er at det er vigtigt at få nok vitaminer og mineraler, et andet er at få for meget. Det kan også medføre uheldige virkninger.

Mælk, allergi og intolerance

Der er ca. 2 % af befolkningen, der er allergisk over for mælkeproteiner, og ca. 5 % der ikke kan tåle mælkens indhold af laktose. Er du allergisk over for protein fra komælk, tåler du heller ikke mælk fra andre dyr. Er du intolerant over for laktose, kan du, ofte uden problemer, spise lidt mager ost, og nogle kan også spise surmælksprodukter.

Fødevarestyrelsen anbefaler, at du taler med din læge eller med en diætist, der kan vejlede dig med en alternativ kostplan, som indeholder nok kalk. Børn, der ikke kan tåle mælk, anbefales et dagligt kalktilskud. Desuden kan det være hensigtsmæssigt med en multivitaminpille, hvis barnet spiser ensidigt.

Soja-, ris- og havredrik behøver ikke indehold calcium og er derfor ikke nødvendigvis produkter, der kan dække en mælkeallergikers eller intolerantes calciumbehov.

Spiser du ikke mejeriprodukter og heller ikke så mange grønne bladgrønsager eller andre fødevarer med højt kalkindhold, må du vurdere, eventuelt i samråd med en diætist, om du bør tage et kosttilskud.

Læs mere på andre sider

MENU