Gå til hovedindholdet

Saltpartnerskab

Forbrugerne i Danmark spiser alt for meget salt og risikerer dermed forhøjet blodtryk og hjerte-kar-sygdomme.

Saltpartnerskab skal tage toppen af saltindholdet i maden

Et partnerskab mellem industri, interesseorganisationer og Fødevarestyrelsen skal hjælpe med at skrue ned for saltforbruget hos producenterne, i kantiner, på cafeer, restauranter og derhjemme. Samtidig skal borgerne oplyses om fordelene ved at mindske saltindtaget. Målet er at skære tre gram, det vil sige ca. ½ teskefuld, af den typiske forbrugers daglige saltindtag og ad den vej forvente 400.000 færre personer med forhøjet blodtryk.

Indsats

Der bliver gennemført aktiviteter på følgende områder:

  • Reduktion af saltindholdet i fødevarer
  • Oplysning til borgerne om salt og sundhed
  • Oplysning til mad- og sundhedsprofessionelle
  • Mærkning af fødevarernes indhold af salt, herunder Nøglehulsmærkning
  • Reduktion af saltindholdet i kantinemad og i udespisningsbranchen generelt
  • Monitorering af indsatsen
  • Deltagelse i EU´s fortsatte drøftelser om reformulering af produkternes saltindhold.

Saltpartnerskabet

Saltpartnerskabet består af Bager- og Konditormestre i Danmark, Center for Klinisk Forskning og Forebyggelse, COOP, Dansk Erhverv, Dansk Hypertensionsselskab, Dansk Supermarked, DI Fødevarer, Diabetesforeningen, DSK, Forbrugerrådet TÆNK, FødevareDanmark, Fødevarestyrelsen, ​Gigtforeningen, Hjernesagen, Hjerteforeningen, HORESTA, Kost- og Ernæringsforbundet, Kræftens Bekæmpelse, Lagkagehuset, Landbrug og Fødevarer og Lidl. 

MENU