Gå til hovedindholdet

Salt i morgenmåltidet

Mange danskere kan godt lide at spise en eller anden form for brød eller gryn/morgenmadsprodukt, ost, pålæg, syltetøj, mælk eller surmælksprodukt om morgenen.

Enkle råd til sammensætning af morgenmad

I de viste morgenmadseksempler varierer saltindholdet mellem 0,3 gram og 2,7 gram. Saltindholdet afhænger af, hvilke produkter der indgår i måltidet samt de mængder, produkterne serveres i.

En nem og hurtig morgenmad med et lavt saltindhold består af havregryn med mælk, eller skyr med topping af havregryn, hasselnødder og frugt.

Er du brødspiser om morgenen, er det specielt saltindholdet i brød og pålægstilbehør som fx ost, skinke, hamburgerryg, pølsepålæg m.m., du skal være opmærksom på. Hvis du kigger efter nøglehulsmærket brød og pålæg, får du hjælp til et sundere valg. Når du har tid og lyst kan du evt. bage brødet selv.

Her på siden finder du nemme opskrifter på hjemmebagt brød, der kan langtidshæves. Det giver mulighed for at lave dejen aften før og bage brødet dagen efter.

Andre gode morgenmadsprodukter er dem, som er mærket med Nøglehullet. Her er der stillet krav til et højt indhold af fuldkorn og krav til maks. indhold af sukker, fedt og salt.

MENU