Gå til hovedindholdet

Salt i aftensmåltidet

Varm mad én gang om dagen er en rigtig god idé. Det giver mulighed for variation, da den varme mad indeholder andre madvarer end brødmåltiderne. Det er fx fra den varme mad, du får de fleste grønsager og kartofler. Det er en god idé at spise forskellige typer aftensmad fra dag til dag, så du varierer mellem kød og indmad, fisk og fjerkræ. Det er også godt at have dage, hvor man fx kun spiser grønsager, som fx grønsagssupper med brød eller pasta med grønsagssovs.

Enkle råd til sammensætning af aftensmad

I de viste aftensmadeksempler varierer saltindholdet mellem 1,8 gram og 6,0 gram. Saltindholdet afhænger af, hvilke produkter der indgår i måltidet samt mængderne, produkterne serveres i. 

De største kilder til salt i danskernes mad er brød, kød og kødprodukter men fx ost og færdigretter bidrager også med en del. 

Det batter at være opmærksom på saltindholdet i den mad, du køber i supermarkedet, fordi op mod 70 % af det salt, vi spiser, kommer fra forarbejdede madvarer. 

  • Du kan vælge at gå efter Nøglehulsmærkede produkter, når du køber ind. Nøglehullet stiller krav til indholdet af salt, sukker, fedt, fibre og fuldkorn hvor det er relevant.    
  • Når du vælger det magre og uforarbejdede kød, får du mindre fedt og salt.
  • Du kan være opmærksom på hvor ofte du spiser færdigretter.
  • Du kan vælge at gå efter fuldkornslogoet når du køber brød, pasta, ris og andre kornprodukter. Mad med fuldkornslogo indeholder mere fuldkorn, dvs. at alle kornets dele er med.
  • Du kan kigge på næringsdeklarationen når du køber ost og andre fødevarer, idet saltindholdet er deklareret.  
  • Du kan få andre gode råd til ”smarte valg” i Fødevarestyrelsens Saltfolder nedenfor. Du får fx 2-3 gram mindre salt, hvis du foretager smarte valg, når du spiser burger og pizza. 
  • Når du brug y-tallerken når du øser op, og lader 2/5 dele af måltidet være fuldkornsprodukter eller kartofler, 2/5 være grønsager og kun 1/5 være kød eller fjerkræ, bliver det nemmere for dig at spise sundere og at leve efter de officielle kostråd. 
MENU