Gå til hovedindholdet

Salt i dagens måltider

Generelt er det fornuftigt at spise tre hovedmåltider om dagen, fordelt på morgen, middag og aften. De forskellige måltider giver god variation, fordi de indeholder forskellige produkter.

Kolde måltider er typisk brød- eller grynmåltider med pålæg/mejeri samt frugt/grønt, og varmemåltider består oftest af fisk/kød, kartofler og grønsager.

Supplér med mellemmåltider

Hovedmåltiderne suppleres med to til tre mellemmåltider. Du kan spise det samme, som du spiser til morgenmad og frokost blot i lidt mindre skala. Det kan fx være en grovbolle eller et stykke rugbrød med mager ost eller pålæg sammen med frugt og grønsager, en skål havregryn eller andet morgenmadsprodukt med mælk eller A-38 samt frugt eller årstidens frugt og grønt i mundrette stykker.

Saltkilder

Saltkilderne ved mellemmåltiderne er stort set de samme, som ved både morgen- og frokostmåltiderne. Nedenfor følger forslag til sammensætning af dagens hovedmåltider, hvor der er lagt vægt på at anskueliggøre betydningen af måltidets samlede saltindhold, ved at

  • Udskifte en saltholdig madvare med en mindre saltholdig.
  • Spise de saltholdige madvarer i en mindre mængde.
  • Tilberede måltidet fra bunden med fokus på tilsætning af mindre salt og salte smagsgivere.
MENU