Gå til hovedindholdet

Når du laver mad

Salt tilsat ved madlavning og ved bordet bidrager med gennemsnitlig 11-12 % af det daglige saltindtag, men der er store individuelle variationer, og for nogle bidrager den tilsatte salt med helt op til 42 % af det daglige saltindtag.

Hvis du er en af dem, der bruger meget salt i madlavningen og ved bordet, så kan der være en god saltbesparelse at hente. Udfordringen bliver at skære ned på de salte produkter og saltet i madlavningen, uden at det går ud over smagsoplevelsen. Heldigvis bekræfter studier, at dette er muligt. Det kræver imidlertid erfaring med, hvor langt man kan gå ned i saltindhold, uden at det påvirker smagsoplevelsen.

Nedenfor følger inspiration og tips til at reducere saltindtaget uden at gå på kompromis med smagsoplevelsen.

Tænk på salt, når du vælger madvarer

  • Brug forskellige salte smagsgivere, fx sojasovs, salte oste, saltede nødder m.m., alt efter hvilket verdenskøkken, du er inspireret af. De indeholder mindre natrium/ salt og har en mere nuanceret smag end bordsalt. Men de skal stadig bruges i begrænset mængde. 
  • Brug peber og friske samt tørrede krydderier i stedet for salt. Prøv det på fx pasta, pizza, fisk og supper. Prøv hvidløg, ingefær, chili og lime.
  • Vælg grønsager der fx kan bages eller svitses, for at få mere smag og aroma frem i dine råvarer. Det kan fx være rød peber, tomater, courgetter, fennikel, pastinak og squash.

Brug mindre salt, når du laver mad

  • Skær gradvist ned på det salt, du tilsætter under madlavning. Du vil vænne dig til mindre salt og samtidig få andre smagsnuancer frem i maden.
  • Salt sovsen, som hældes over ris, kartofler og pasta, så kan kartofler, pasta og ris eventuelt koges uden at tilsætte salt.
  • Mange opskrifter indeholder ikke en specifik angivelse af saltindholdet, som skal tilsættes madretten. En tommelfingerregel er at tilsætte maks. 1-2 teskefulde groft salt i en madret til 4 personer. Hvis din mad allerede indeholder salte ingredienser, så undgå at tilsætte yderligere salt eller brug kun ganske lidt.
  • Det er også en god idé at være forsigtig ved tilsmagning med salt, tilsæt lidt ad gangen og smag til med mindre salt end opskriften foreskriver.
  • Lav din egen fond til sovs i stedet for at bruge færdigblandinger eller vælg fondprodukter med mindre salt.
  • Brug salt, hvor det betyder mest rent smagsmæssigt, fx i:
    • sovs
    • marinade
    • dressing
    • ved tilsmagning af kød eller fisk.

Spar på saltet ved bordet

  • Smag på maden først for at se om det behøver mere salt, inden du salter det.
  • Skær gradvist ned på det salt, du tilsætter maden ved middagsbordet. Du kan vænne dig til mindre salte fødevarer, uden at det går ud over smagsoplevelsen.
  • Når smagsgivere bruges som ingrediens i et måltid, så undgå at tilsætte yderligere salt eller kun i mindre mængde, da smagsgivere i sig selv tilfører retten den salte smag, som når du bruger bordsalt.
MENU