Gå til hovedindholdet

Pålæg

Der er et højt saltindhold i forarbejdede og røgede pålægsvarer. Fx indeholder 45 gram forarbejdet kødpålæg – det kan være en skive rullepølse, en skive skinke og en skive kyllingebryst af hver 15 gram – 1,5 gram salt.  

Fisk er sundt, men vær opmærksom på, at tilberedt fisk fra glas og konserves samt marineret og røget fisk indeholder mere salt end fersk fisk, du selv tilbereder. 

Tip

Det grønne Nøglehulsmærke kan hjælpe dig med at finde produkter med mindre salt når du køber ind.   

Det kan være en god idé at få styr på mængden af det forarbejdede pålæg. Hvor meget spiser du af dette på en dag? Skær eventuelt ned på mængden, hvis det bliver til mange skiver. 

Supplér eller erstat det færdiglavede pålæg med overskud fra aftensmaden dagen i forvejen, fx frikadeller, hakkebøf, kyllingefileter, fisk, fiskefrikadeller, skiver af steg m.m. samt æg, friske grønsager og frugt. 

Bliv klogere på saltindholdet i diverse pålægstyper i den elektroniske fødevaredatabase frida.fooddata.dk hvor saltindholdet er angivet i gram pr. 100 gram af pålægsproduktet. 

Se også forslagene nedenfor til sammensætning af forskellige frokostmåltider og Saltfolderen Spis mad med mindre salt. Her tydeliggøres betydningen af brugen af varieret pålæg i forhold til saltindholdet. 

MENU