Gå til hovedindholdet

Når du køber ind

Det er vigtigt at være opmærksom på saltindholdet i de madvarer du køber i supermarkedet.

Vi får mest salt fra bearbejdede madvarer

Op mod 70 % af det salt, danskerne spiser, kommer fra forarbejdede madvarer. Nogle madvarer har altid et højt saltindhold på grund af den måde, de produceres på, fx kødpålæg, ost og færdigretter. Andre madvarer, som fx brød, bidrager også med meget salt, fordi vi spiser meget af det.

Gå efter nøglehulsmærkede produkter når du handler

Nøglehulsmærket kan være en hjælp til et sundere valg inden for en fødevarekategori.

Tjek næringsdeklarationen for salt

Generelt kan indholdet af salt variere afhængig af madvarernes varemærker eller -typer. Du kan med stor fordel orientere dig om saltindholdet på de færdigpakkede madvarers næringsdeklarationer, når du køber ind.

Tips til at spare på saltet

Køb de mindst forarbejdede madvarer

Køb fersk kød, fersk fisk, æg, olie, frisk og/eller frosne frugt og grønsager, kartofler og bælgfrugter.

Spar på de madvarer, der altid indeholder meget salt

Du kan eventuelt beslutte dig for at udvælge en madvare hver uge, som du nøje udvælger ud fra saltindholdet. Start eventuelt med at orientere dig om saltindholdet i de pålægs-, oste- og brødprodukter, du plejer at købe, og vælg det varemærke eller den varetype, der har det laveste saltindhold.

Vælg konserves uden salt

Hvis du har brug for kød-, frugt-, og grønsagskonserves, så vælg dem uden tilsat salt.

Tænk over saltindhold i færdigkøbte sovse og dressinger

Færdigkøbte sovse og dressinger kan have et højt saltindhold. Vær derfor tilbageholdende med fx sennep, pickles, mayonnaise og andre sovse og dressinger.

Vær opmærksom på færdige pastasovse

Vær meget opmærksom på saltindholdet i færdige pastasovse. Tomatbaserede sovse indeholder ofte mindre salt end sovse med ost eller de sovse, der indeholder oliven, bacon eller skinke.

Vælg snacks uden salt

Vælg sunde snacks som frugt eller grønsager, fx små gulerødder og bladselleristave. Hvis du skal have chips eller kiks så kig på deklarationen, og vælg dem med lavest salt- og fedtindhold.

Læs mere på andre sider

Næringsdeklarationer, Fødevarestyrelsen

MENU