Gå til hovedindholdet

Salt

Vi spiser for meget salt. Mænd spiser i gennemsnit 9-11 gram salt dagligt svarende til ca. 2 tsk., mens kvinder spiser i gennemsnit ca. 7-8 gram salt dagligt svarende til ca. 1 ½ tsk.

Mange bekymrer sig ikke om salt, men der er god grund til at skære ned på saltforbruget. Saltindtaget skal ned på 5-6 gram dagligt, hvilket svarer til ca. 1 tsk. salt. For meget salt kan være medvirkende årsag til helbredsproblemer i form af:

  • Forhøjet blodtryk
  • Hjerte-kar-sygdomme og blodpropper
  • Mavekræft
  • Knogleskørhed og nyresten.

Hvor får du salt fra?

Det meste af det salt, du spiser, får du fra den mad, du køber, når du handler ind i supermarkedet, køber take-away, spiser i kantinen eller på restaurant. En mindre del af saltet får du fra det ekstra salt, du tilsætter, når du laver mad og ved middagsbordet. Men der er også nogen, der selv bruger meget salt under madlavning og på maden.

Salt fra fødevarer

Nogle fødevarer har altid et højt saltindhold på grund af den måde, de produceres på. Andre fødevarer som fx brød og morgenmadsprodukter kan også bidrage med meget salt, da vi spiser meget af dem. De største kilder til salt i danskernes kost er brød og kødpålæg, men madvarer som fx ost, færdigretter og morgenmadsprodukter bidrager også med en del.

Fødevarer med højt saltindhold

For at skære ned på saltet må du derfor undlade at spise fødevarer med et højt saltindhold så tit eller spise dem i mindre mængder. Når du anvender nogle af nedenstående fødevarer som ingredienser i madlavningen, så undgå at tilsætte salt, da fødevarerne i sig selv tilfører retten den salte smag:

  • ansjoser
  • bacon
  • pulversovse
  • skinke
  • oliven
  • pickles
  • spegepølse
  • røget kød og fisk
  • sojasovs
  • suppeterning/bouillon/fond
  • kapers
  • soltørrede tomater
  • hvidløg i olie
  • knust chilli
  • knust hvidløg
  • franske kartofler og andre chips.

Fødevarer der kan have et højt saltindhold

I nogle fødevarer kan saltindholdet variere en del mellem varemærkerne eller varetyper. Det betyder, at du kan skære ned på saltet ved at sammenligne produkterne og vælge de, der har det lave saltindhold. Fødevaremærkning kan hjælpe dig. Det kan fx være:

  • brød
  • pasta sovse
  • pizza
  • færdigretter
  • supper
  • sandwiches
  • pølser
  • tomatketchup, mayonnaise og andre sovse
  • morgenmadsprodukter
  • kødpålæg
  • ost
  • saltede eller tørristede nødder.
MENU