Gå til hovedindholdet

Mælk og ost

Mejeriprodukter har en central plads i mange danskeres kost, men forbruget varierer meget fra person til person.

Et kig i køledisken viser et meget stort udbud af forskellige mælkeprodukter lige fra skummetmælk til piskefløde og fra kærnemælk – via diverse surmælksprodukter med frugt – til creme fraiche. Antallet af forskellige oste er ligeledes meget stort.

Der er personer, som aldrig drikker mælk eller spiser ost, og i den anden ende af skalaen er der storforbrugere med et indtag på over en liter mælkeprodukt om dagen eller mere end 100 gram ost om dagen.

Gennemsnitsforbruget for voksne danskere er godt 3 dl af alle mælkeprodukter og godt 44 gram ost om dagen.

Mejeriprodukter bidrager med vigtige næringsstoffer

Mejeriprodukter bidrager med gode næringsstoffer, blandt andet protein, de fleste vitaminer og mineraler fx B2, B12, calcium, fosfor og jod. Mælkeprodukter og ost er dog fattige på jern og C-vitamin, og det lave jernindhold er med til at sætte grænse for, hvor meget mælkeprodukt der er plads til i en sund kost.

For megen mælk kan især for mindre børn tage appetitten til anden mad. Det kan medføre utilstrækkelig variation af kosten, hvilket kan betyde, at kroppen ikke får de næringsstoffer, den har brug for som fx jern. Også mælkens proteiner er vigtige og har speciel betydning for væksten hos børn. Børns relative proteinbehov (protein pr. kg kropsvægt) er større end voksnes, primært fordi børn vokser.

Mælkefedt

Mejeriprodukter bidrager med meget mættet fedt i danskernes kost. Ca. 50 % af danskernes indtag af mættet fedt kommer fra mejeriprodukter. I mælkefedt er 2/3 af fedtet mættet.

Vælg de magre produkter

Hvis du vælger de magre varianter, får du mælkens og ostens gode egenskaber og begrænser indtaget af mættet fedt. Altså er det en god idé at vælge skummet-, mini- eller kærnemælk frem for let- og sødmælk. Børn under 1 år anbefales modermælk eller modermælkserstatning som drikkemælk, og børn på 1-2 år skal have letmælk. Derudover bør du vælge 20+ eller 30+ oste frem for fuldfed ost. Gå efter nøglehulsmærkede produkter. Hvis du alligevel vælger fuldfede oste så spis mindre portioner. 

Pas på sukkerindholdet

Frugtyoghurt og yoghurter med tilsat smag kan indeholde meget tilsat sukker. Det høje indhold af tilsat sukker er ikke hensigtsmæssigt, fordi sukkeret tilfører en masse energi uden at bidrage med vitaminer og mineraler. Der er også en fare for, at den søde smag fra sukkeret vænner os til, at alt skal smage sødt.

Hvor meget mælkeprodukt?

Ca. ½ liter mager mælkeprodukt vil være passende for de fleste danskere og vil sikre, at man får dækket sit calciumbehov. Spiser du sundt og efter kostrådene vil du dog kunne nøjes med mindre, ca. 250 ml.

For børn over 1 år er ½ liter mælkeprodukt – det vil sige drikkemælk og surmælksprodukt – en passende mængde, så der er appetit til anden mad. Det er ikke nødvendigt at det lille barn får præcis ½ liter mælkeprodukt om dagen, men med minimum 350 ml (3½ dl) lever kosten lettere op til anbefalingerne. 

Et moderat indtag i størrelsesordenen ¼-½ liter mælkeprodukt er optimalt i forhold til at forebygge sygdomme.

Hvor meget ost?

Hvis du får mælk og/eller mælkeprodukter

Hvis du dagligt indtager 1/4 - 1/2 liter mælkeprodukt, har du ikke brug for ost som calciumkilde. Ost bidrager med de samme gode næringsstoffer som mælk og surmælksprodukter, men ost bidrager også med meget mættet fedt, hvorfor et dagligt indtag af ost er medvirkende til, at kostens indhold af mættet fedt let bliver for højt. Desuden vælger mange, modsat mælken, de fede oste og ikke de magre. De fedtfattige mælketyper udgør 2/3 af det samlede mælkeindtag, mens fede oste udgør hovedparten af indtaget af ost.

I friskost som fx hytteost, kvark og de magre udgaver af rygeost er fedtindholdet mindre, og man får de gode næringsstoffer, herunder calcium samtidig med mindre mættet fedt.

Hvis du ikke får mælk og /eller mælkeprodukter

Det er en god idé at spise lidt mager ost, hvis du ikke drikker mælk eller spiser magre mælkeprodukter. De magre oste indeholder ligeså meget calcium som de fede oste. Hvis du er glad for ost, særligt fede oste, skal man være meget opmærksom på at begrænse indtaget af mættet fedt fra andre mejeriprodukter som fx fløde, cremefraiche, smør, blandingsprodukter og øvrige kilder som fedt kød og fx kokosolie. Indholdet af mættet fedt i gennemsnitskosten er ca. 50 % for højt i forhold til anbefalet mængde.

Gode råd

Hvis du nyder at få både mælkeprodukter og ost så vælg magre oste, samtidig med at du er meget opmærksom på at begrænse indtaget af mættet fedt fra andre mejeriprodukter som fx fløde, cremefraiche, smør, blandingsprodukter og øvrige kilder som fedt kød og fx kokosolie. Vælg skæreoste, smelteoste, brie med videre med maks. 17 gram fedt/100 gram (20+/30+ oste) og friskoste som hytteost, kvark, rygeost m.v. med maks. 5 gram fedt/100 gram.

Hvis du ikke får så meget mælk og mælkeprodukt og i øvrigt godt kan lide ost, kan du fx spise en skive mager ost en gang i mellem og tænke på at spise mere friskost.

Hvis du ikke får mælk og mælkeprodukter, er det en god idé dagligt at spise fx en skive mager ost og /eller noget friskost.

Hvis du er laktoseintolerant, kan du formentlig godt tåle ost, da oste indeholder meget lidt laktose. Myseost har dog et meget højt indhold af laktose.

Gå efter de nøglehulsmærkede produkter, når du handler ind. Nøglehullet hjælper til et sundere valg med hensyn til indhold af fedt og salt i ost. 

MENU