Gå til hovedindholdet

Kød

Kød er en vigtig brik i den danske ernæring. Den største del af det protein, danskerne får, kommer fra kød og kødprodukter – i alt 26 %.

Kød er en vigtig kilde til B-vitaminer – fx B6 og B12 – og mineralerne jern, zink og selen. Indmad er også en god kilde til vigtige næringsstoffer. Lever er fx en god kilde til A-vitamin.

Mange kvinder i den fødedygtige alder samt unge drenge og piger mangler jern. Kød er en god og vigtig kilde til jern, da jern optages bedre fra kød end fra vegetabilske fødevarer. Kød øger desuden optagelsen af jern fra andre fødevarer.

Fedtindhold i kød

Fedtindholdet varierer meget i forskellige kødstykker. Skemaet herunder viser eksempler på fedtindhold i forskellige stegte kødtyper.

Som det fremgår af skemaet nedenfor, varierer fedtindholdet fra 3 til 27 gram pr. 100 gram stegt kød.

Tilberedt kød gram fedt pr. 100 gram
Skinkeschnitzel 3
Roastbeef 4
Hamburgerryg 6
Grydesteg af oksebov 10
Frikadeller (10 % fedt i råt kød) 10
Hakkebøffer (10 % fedt i råt kød) 12
Svinekoteletter med 3 mm fedtkant 14
Oksetyndstegsfilet med fedtkant 18
Flæskesteg af kam 22
Stegestykket (uden svær) 27

Ens udskæringer, fx flæskestege eller culottestege, kan også variere meget i fedtindhold.

Fedtindhold i fjerkræ

Brystkød uden skind fra kylling, kalkun og and indeholder kun fra 1-4 gram fedt pr. 100 gram råt kød. Det lidt mørkere kød på fjerkræ, fx lårkødet uden skind, indeholder lidt mere fedt fra 2-8 gram fedt pr. 100 gram. Men det er stadigvæk magert kød. Skindet fra fjerkræ indeholder ca. 50 gram fedt pr. 100 gram skind. Vil man spare på fedtet, kan man derfor undlade at spise skindet. Stegt kyllingebryst med skind vil dog typisk indeholde under 10 gram fedt pr. 100 gram, og kan dermed sagtens indgå i et ernæringsrigtigt måltid.

Fedtindholdet i fjerkræ med skind vil afhænge af, hvor fede dyrene er, samt hvor meget der smelter fra under stegningen. Ænder er typisk federe end kyllinger, som igen er lidt federe en kalkuner.

Skær fedtet væk og spar

I skemaet kan du se, hvor meget fedtindholdet stiger afhængig af spæklaget i en rå svinekam. Du kan nedsætte fedtindholdet fra 25 til 2 gram fedt pr 100 gram kød ved at skære hele fedtkanten af en svinekotelet eller et stykke flæskesteg med godt 1½ cm fedtkant.

Fedtindhold i svinekam

Spæklag, mm (cm.)gram fedt pr. 100 gram råt kød

0

2

3

8

8

16

16

25

Det næste skema viser, hvor meget fedt man kan spare ved at skære:

  1. Det meste af fedtkanten væk.
  2. Både fedtkant og svær fra stegte flæskestege af svinekam og flæskestege af nakkekam.

Gram fedt pr. 100 gram stegt flæskesteg

 

Med fedtkant m. svær 

Uden fedtkant m. svær 

Uden fedtkant uden svær 

Flæskesteg af svinekam 

19 

10 

Flæskesteg af nakkekam 

26 

21 

18 

Ved at fjerne fedtet mellem kødet og sværen på en stegt flæskesteg af svinekam kan man spare 9 gram fedt pr. 100 gram stegt flæskesteg. Derimod kan man kun spare 3 gram pr. 100 gram flæskesteg, hvis man også undlader at spise sværen. 

Flæskestegen af nakkekam indeholder stadigvæk en del fedt, efter at fedtkanten er skåret fra. Det skyldes, at der er en del fedt mellem musklerne, som ikke er skåret fra.

MENU