Gå til hovedindholdet

Ris

Ris er en kornsort og en af verdens ældste afgrøder. Ris stammer fra Østen, men kornet har også vundet indpas i den vestlige verden.

Danskernes forbrug af ris er steget gennem de seneste 20 år, da danskerne oftere spiser ris til maden i stedet for fx kartofler. I de seneste år er aromatiske ristyper som jasmin- og basmatiris blevet populære, men også fuldkornsris er ved at få opmærksomhed.

Hvide, parboiled eller fuldkornsris?

Hvide, polerede ris bliver fremstillet ved at skalddele og kim slibes af, hvorefter riskornene poleres, så også sølvhinden fjernes. Denne ristype har generelt det laveste indhold af vitaminer, mineraler og kostfiber. Kostfibre findes fortrinsvis i kimen og kliddet yderst på riskornet, som hos denne ristype er blevet slebet af. Jasmin- og basmatiris hører til de polerede ris.

Parboiled ris fremstilles ved at trykkoge ris, inden avnerne fjernes. Herved presses vitaminer og mineraler fra de ydre, næringsrige skaldele ind i kornet, så vitaminer og mineraler bevares, når skallen og kimen efterfølgende fjernes og kornet poleres.

Fuldkornsris bliver også kaldt brune ris og findes i mange varianter. De er ikke nødvendigvis brune, men kan også være røde eller sorte. Fuldkornsris er den sundeste og mest naturlige form for ris, idet kun avnerne bliver fjernet. Disse ris har det højeste indhold af kostfiber, vitaminer og mineraler.

Ristyperne har alle forskellig smag og varierende egenskaber. Man skal være opmærksom på, at fuldkornsris typisk skal koges 40-50 minutter, hvilket er en noget længere kogetid sammenlignet med de andre ristyper, der koges i ca. 20 minutter.

Vælg fuldkornsris

Kun 6 % af den danske befolkning spiser de anbefalede 75 gram fuldkorn om dagen. Den gennemsnitlige dansker spiser kun godt halvdelen af den anbefalede mængde fuldkorn, og det er derfor nødvendigt at øge kostens fuldkornsindhold. Spis derfor fuldkornsris, der også indeholder flere vitaminer og mineraler sammenlignet med de andre ristyper. Kig efter fuldkornslogoet, når du køber ris.

Kostfiberindhold i forskellige ristyper

Type Kostfiberindhold
pr. 100 gram ris
Hvide ris 0,7 g
Parboiled ris 0,9 g
Brune ris 2,4 g
Røde ris 4,5 g
Sorte ris 5,0 g

Læs mere på andre sider

Hvad er fuldkorn?, Fuldkorn.dk

MENU