Gå til hovedindholdet

Kartofler, ris og pasta

Kartofler, ris og pasta er en sund del af aftensmaden. De er fyldt med gode kulhydrater, og så indeholder de næsten intet fedt. På den måde skaber kartofler, ris og pasta balance i aftensmåltidet, da de virker som modvægt til den mere fede del af måltidet som fx kød og sovs.

Kartofler er desuden en af vores vigtigste kilder til C-vitamin, og vitaminerne er der stadig, selvom kartoflerne bliver kogt – især hvis de koges hele og med skrællen på. Derfor er der god grund til at spise løs – gerne mange gange om ugen.

Ris og pasta for variationen

Ris og pasta indeholder lidt flere kalorier og færre vitaminer og mineraler end kartofler. De dage hvor hvor du spiser ris og pasta, vil der derfor være behov for at spise flere grønsager eller slutte af med frisk frugt. Vælg fuldkornspasta og fuldkornsris. Det letteste er at se efter det orange fuldkornslogo, når du køber ind.

Indholdet af energi, kulhydrat og fedt i kartofler, ris og pasta pr. 100 gram kogt vægt:

 

Energi
(kj) 

Kulhydrat
(g)  

Kostfiber
(g)  

Fedtindhold
(g)

Kartofler 

 342  

 18,3

 1,4

 0,3

Ris, polerede 

 610

 31,6

 0,3

 0,5

Ris, parboiled 

 610

 31,9

 0,4

 0,5

Ris, brune 

 616

 30,6

 1,0

 0,8

Makaroni, spaghetti

 616

 30,4

 1,3

 0,7

Makaroni, spaghetti, fuldkorn

 596

 29,3

 3,8

 1,2

Værdierne for ris og spaghetti er udregnet under forudsætning af, at de ved kogning øger vægten 2 ½ gang.

Læs mere på andre sider

Hvad er fuldkorn?, Fuldkorn.dk

MENU