Gå til hovedindholdet

Fuldkorn

Fuldkorn rummer vitaminer, mineraler og andre sundhedsfremmende stoffer, som er vigtige i forhold til at undgå sygdomme som diabetes, hjerte-kar-sygdomme og visse former for kræft.

Mange tror, at fuldkorn er det samme som hele kerner, men det er ikke helt korrekt. Fuldkorn kan både være hele og forarbejdede kerner som fx knækkede, skårne eller malet til fuldkornsmel. Det vigtige er, at alle dele af kornet er taget med.

Kornkerner består af 3 dele: frøhvide (endosperm), skaldele (klid) og kim (embryo). Det er i skaldelen og i den indre del, kimen, at alle vitaminerne og mineralerne sidder. Hvis man maler hele kernen til mel er det fortsat fuldkorn, hvis man bruger alle dele. Mel malet af hele kerner kaldes ofte fuldkornsmel.

Definition af fuldkorn

I Danmark definerer vi fuldkorn som kerner, der kommer fra:

  • Hvede
  • Rug
  • Byg
  • Havre
  • Majs (tørret)
  • Hirse
  • Ris
  • Sorgum (mest i foder).

Kerner fra følgende er ikke fuldkorn:

  • Solsikkekerner
  • Græskarkerner
  • Sesamfrø
  • Vilde ris
  • Boghvede.

Hvorfor fuldkorn?

Fuldkorn består af en kompleks pakke af indholdsstoffer, og det er sandsynligt, at det er kombinationen af alle indholdsstofferne, der er af betydning for sygdomsrisiko og ikke specifikke enkeltstoffer.

Spiser du fuldkorn, er det med til at forebygge overvægt og fedme.
Forskning viser, at det er tvivlsomt om fuldkornsprodukter alene kan være med til at forebygge fedme, men at det kan forklares ved, at fuldkorn indeholder kostfibre og kostfibrenes, hvilket har betydning for, at man føler sig mæt.

Fedme øger risikoen for en lang række sygdomme. Forebygger du derfor fedme, fx ved at spise flere fuldkornsprodukter, er du også med til at forebygge diabetes, hjerte-kar-sygdomme og forskellige kræftformer.

Hvor meget fuldkorn skal jeg spise?

Den officielle anbefaling for fuldkorn er mindst 75 gram om dagen. Anbefalingen er baseret på, at man i gennemsnit spiser 10 MJ om dagen. MJ står for 1000 Kilojoule (kJ). Kilojoule fortæller hvor meget energi, der er i maden.

Hvor meget er 75 gram fuldkorn?

For at få den anbefalede mængde er en portion havregryn og en til to skriver rugbrød nok. Men der er mange andre måder at få fuldkorn på. For personer som ikke spiser så meget, er anbefalingen 40-60 gram om dagen. Det er fx børn, ældre personer, mennesker der er på slankekur og mennesker med nedsat appetit

Vi får for lidt

Danskerne har for alvor taget budskabet om at spise mere fuldkorn til sig, og indtaget af fuldkorn er steget markant de sidste år. Kostundersøgelsen fra 2011-2013 viste at danskerne i gennemsnit spiser 63 gram fuldkorn om dagen, og 30 % får den anbefalede mængde.

Hvor finder jeg fuldkorn?

Fuldkornslogoet 'Vælg fuldkorn først' må sidde på produkter, der har et højt indhold af fuldkorn. 'Vælg fuldkorn først' gør det nemt at vælge fuldkornsprodukter, når du køber brød og gryn, ris, pasta, knækbrød og morgenmadsprodukter.

MENU