Gå til hovedindholdet

Frugt og grønt

Fødevarestyrelsen anbefaler, at voksne og børn over 10 år spiser 600 gram frugt og grønt om dagen, hvoraf mindst halvdelen skal være grønsager, gerne de grove typer som kål, rodfrugter og bønner. Børn fra 4-10 år skal spise 300-500 gram om dagen.

Men hvad er frugt og hvad er grønsager?

Botanisk kan det være svært at finde ud af, hvad der er frugt, og hvad der er grønsager, men i en kost- og ernæringsmæssig sammenhæng er det ikke så vanskeligt. Der er to praktisk anvendelige kriterier, som til dels kan skille frugter og grønsager ad; anvendelsesmåden i kosten og smagen.

således er almindelige grønsager som tomat, agurk og aubergine altså i en ernæringsmæssig sammenhæng grønsager, selvom de i botanisk forstand alle er frugter.

Frugt

Frugt spises oftest som mellemmåltid eller som dessert, frisk eller fx som grød eller i kager. Frugt har ofte i sig selv en sød og syrlig smag.

Æbler, ananas og rosiner hører til frugtgruppen, men anvendes både i varme sammenkogte retter og i salater, hvor vi ellers typisk bruger grønsager.

Grønsager

Grønsager anvendes oftest som tilbehør til varm mad, enten varmebehandlet på en eller anden måde eller som salat eller råkost. Grønsager tilføres ofte salt og/eller eddike eventuelt sammen med sukker. Men heller ikke dette er entydigt.

Citron hører til citrusfrugterne, men anvendes også som grønsag. Squash og gulerødder er grønsager, men anvendes også i kager og i marmelade.

MENU