Gå til hovedindholdet

Æg

Æg er en god proteinkilde, da sammensætningen af aminosyrer – proteinets byggesten – er meget tæt på det, mennesket behøver.

Æggehviden indeholder protein, men intet fedt eller kulhydrat, mens æggeblommen både indeholder protein og vitaminer samt en del fedt. Et helt æg indeholder knap 7 gram fedt.

Kolesterol i æggeblommen

Æggeblommen har et relativt højt indhold af kolesterol, og selvom det først og fremmest er madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold, så har undersøgelser vist, at æg hos nogle personer kan få blodets kolesterolindhold til at stige. Samtidig har det vist sig, at æg kan ændre balancen mellem det 'dårlige' kolesterol (LDL-kolesterol) og det 'gode' kolesterol (HDL-kolesterol). For meget kolesterol i blodet øger risikoen for hjerte-kar-sygdomme.

Det er meget forskelligt fra person til person, hvor god kroppen er til at regulere blodets indhold af kolesterol. Nogle mennesker kan spise 10 æg om ugen, uden det kan ses på blodets kolesterolindhold. Hos andre øges blodets indhold af kolesterol allerede efter fire æg om ugen.

Hvis du har forhøjet kolesterol eller skal sænke dit kolesterol, er det fornuftigt ikke at spise mere end tre til fire æg om ugen. Da indholdet af mættet fedt som tidligere nævnt er højt i æggeblommen, og danskerne generelt bør sænke indtaget af netop mættet fedt, er maks. et æg om dagen en passende mængde, for andre personer.

MENU