Gå til hovedindholdet

Væske

Under normale forhold har en voksen dansker brug for at drikke 1 - 1½ liter væske om dagen, ellers kan man opleve hovedpine, nedsat koncentrationsevne eller svimmelhed. Disse symptomer kan helbredes ved at drikke væske, fx et par glas vand.

Hvis man sveder på grund af varme eller fysisk aktivitet, har diarré eller kaster op, så har man brug for mere væske end normalt.

Kroppens væskeindhold

Ca. 65 % af kroppen består af vand, og det skal holdes ved lige. Det daglige væsketab er på ca. 2-2,5 liter via udånding, sved og toiletbesøg. Via kemiske processer i kroppen dannes ca. 300 ml væske. Maden indeholder ca. 700-1000 ml væske. Tilbage er der cirka 1 - 1½ liter, som man skal have gennem det, man drikker.

 Drik mere vand

Drik så meget vand som muligt. Vand slukker tørsten effektivt og indeholder ikke sukker, alkohol eller fedt. Dansk drikkevand hører til det bedste i verden, og drikkevand fra hanen er billigt, rent og bidrager med mineraler som calcium og magnesium.

 Ældre skal huske at drikke

Nogle ældre har sværere ved at føle tørst end andre voksne. Med alderen får man sværere ved at koncentrere væsken fra urinen, og der sker derfor et større væsketab af den vej. Det anbefales derfor, at ældre drikker mindst 1,5 liter om dagen. De ældre skal være opmærksomme på at drikke, selvom de ikke er særligt tørstige.

Hvad kan jeg drikke

En god måde at få tilstrækkeligt med væske og samtidig vigtige næringsstoffer kan være:

  • Et glas juice
  • Ca. ½ liter magert mælkeprodukt
  • Eventuelt lidt kaffe/te
  • Resten vand.
MENU