Gå til hovedindholdet

Mangler du motivation?

Her er nogle tips, der kan motivere dig til en mere aktiv hverdag.

Lav aftaler

Det er ofte nemmere at komme ud af døren og løbe eller cykle, hvis du har en aftale med en ven eller veninde, der venter nede om hjørnet. Så kan I hjælpe hinanden med at holde motivationen oppe de dage, hvor den anden ikke gider.

Du kan også melde dig til et løbe-hold, hvor en større flok mennesker mødes og bevæger sig sammen. Det kan være lettere at komme ud i regnen, hvis man er flere sammen om det og på den måde får motionen også en social dimension.

Hvis du træner i et fitnesscenter kan aftaler med en personlig træner eller tilmeldinger til hold være med til at sikre, at du kommer af sted. Det er mere forpligtende at overholde en aftale med andre, end når det kun er en aftale med sig selv.

Sæt realistiske mål

Det kan virke uoverskueligt at skulle løbe et maraton, hvis man synes det er hårdt at løbe 10 minutter. Sørg derfor for at sætte realistiske mål. Hvis du lige nu kan cykle halvdelen af vejen til dit arbejde kan du måske sætte et mål om, at du hver uge skal cykle et stoppested længere. Og hvis du kan løbe 5-10 minutter skal målet måske være 20 minutter eller en halv time i løbet af nogle måneder. Det er bedre at sætte lidt for små eller lette mål, så du hurtigt føler du har succes og gør fremskridt. For at undgå skader er det også vigtigt ikke at gå for hurtigt frem.

Læg en plan og sæt træningen i system

Hvis du gerne vil være mere fysisk aktiv, kan det være en fordel først at skrive ned, hvornår du bevæger dig i løbet af en uge. Prøv så at komme med idéer til, hvornår du kan være mere fysisk aktiv, fx ved at cykle i et godt tempo på arbejde. Udvælg en eller to idéer og beslut dig for hvornår eller hvordan, du skal føre dem ud i livet. Hvis du gerne vil cykle på arbejde, starter du måske med tre gange om ugen og får din partner til at aflevere børnene de morgener, så du har lidt mere tid til cykelturen.

På nettet kan man finde mange træningsprogrammer, der angiver præcis hvor langt, hvor meget og hvordan man skal træne hver dag. Det kan være en stor hjælp, fordi du så ikke skal overveje, om du træner for lidt eller for meget, i forhold til de mål du har.

GPS og skridttæller

Man kan få en masse forskelligt udstyr, der kan gøre træningen sjovere og lettere.

Med et gps-ur eller en gps i mobiltelefonen kan du få at vide, hvor langt og hvor hurtigt, du har bevæget dig. På nettet er der forskellige muligheder for at uploade sine gps-data. Så kan man se sin rute, udfordre andre og holde øje med sine egne fremskridt.

Lidt simplere og billigere er en skridttæller, der tæller, hvor mange skridt du går i løbet af dagen. Det anbefales, at voksne går 10.000 skridt om dagen. Du kan starte en lille konkurrence i familien eller på arbejdspladsen om, hvem der går flest skridt på en uge eller en måned.

Endelig er der flere steder på nettet, der tilbyder at du kan opmåle ruter, så du ved hvor langt du har løbet, cyklet eller gået.

Musik og lydbøger

En anden måde at gøre træningen sjov, er ved at høre musik eller lydbøger på en imens. Du kan bruge tempoet i musikken til at styre dit træningstempo, hvad enten du løber eller cykler. På nettet kan du finde programmer til at beregne rytmen, men du kan også prøve dig frem, og se hvad du træner godt til.

På biblioteket kan du låne lydbøger, som du kan lytte til  mens du cykler til arbejde. Du kan også downloade forskellige radioprogrammer som podcasts fra DR’s hjemmeside.

Læs mere på andre sider

Podcasts fra DR

Netlydbog.dk

MENU