Gå til hovedindholdet

Betydning af bevægelse

Regelmæssig fysisk aktivitet gør det lettere at bevare normalvægten, da du øger energiomsætningen og forbedrer appetitreguleringen.

Selvom danske kostundersøgelser viser et faldende energiindtag i befolkningen, er der stadig flere, der bliver overvægtige og svært overvægtige.

Aktivitetsniveau

Det fysiske aktivitetsniveau i befolkningen er generelt faldende og et moderat energiindtag på 10.000 kilojoule (10 MJ) pr. døgn kan på sigt risikere at resultere i overvægt på grund af en positiv energibalance. En positiv energibalance er når man spiser mere end man forbrænder. 

Sundt vægttab med fysisk aktivitet

Mange mennesker har heldigvis over tid en sund energibalance, som betyder, at energiindtaget modsvarer energibehovet. Hvis det kniber med at holde vægten nede, så er det en god ide at røre sig.

Sammenhængen mellem overvægt og forekomst af livsstilssygdomme gør også, at anbefalingen om at huske den fysiske aktivitet i hverdagen er vigtig.

Vigtigheden understreges af, at det på mange måder er sundere at være let overvægtig og fysisk aktiv end normalvægtig og fysisk inaktiv. Hvis man gerne vil tabe sig, er det en fordel både at lægge kosten om og også at øge den fysiske aktivitet, fx ved at deltage i motions- eller sportsaktiviteter i fritiden. Derfor er fysisk aktivitet også medtaget i kostrådene.

Stærke knogler med fysisk aktivitet

En af de mange positive effekter af vægttab gennem øget fysisk aktivitet er, at din krop styrkes. Det gælder ikke kun kredsløb og muskler. Knoglerne har også gavn af den belastning, som skelettet udsættes for i forbindelse med fysisk udfoldelse. Det vurderes, at hoftenære frakturer, såsom brud på lårbenshalsen, kræver op mod 300.000 indlæggelsesdage årligt. En stor del af disse knoglebrud kan tilskrives tab af kalk fra knoglerne, som fysisk aktivitet kan mindske risikoen for.

Skelettet består af knoglevæv som opbygges og nedbrydes livet igennem. I barne- og ungdomsårene er tilvækst større end nedbrydning, men da knoglerne mister styrke allerede fra 20-30 års alderen øges risikoen for knoglebrud med alderen.

Reduktionen i knoglernes kalkindhold rammer begge køn, dog er kvinder mest udsatte – ikke mindst i forbindelse med overgangsalderen og årene derefter. Arvelige forhold har også stor betydning for styrken af en persons knogler.

Den vigtigste beskyttelse mod svækkelse af knoglernes styrke består i passende fysisk aktivitet og kost fra tidligt i livet. Dette sikrer en høj udgangsværdi af kalk i knoglerne, og det kan du betragte som en slags pensionskapital.

Calcium og D-vitamin

D-vitamin er central for optaget af calcium og for opbygning af knoglerne. D-vitamin fås blandt andet i kosten fra fede fisk såsom sild og makrel, kød, mælk og æg. Herudover dannes der D-vitamin, når huden udsættes for solens stråler. Du får calcium ved at spise mejeriprodukter såsom mager mælk og ost.

Læs mere på andre sider

Anbefalinger for fysisk aktivitet, Sundhedsstyrelsen

Pjecer og rapporter

Kost og fysisk aktivitet – fælles aktører i sygdomsforebyggelsen, Fødevarestyrelsen

MENU