Gå til hovedindholdet

Veganer - hvordan spiser jeg varieret? (til voksne)

Her finder du Fødevarestyrelsens råd om, hvordan du spiser varieret, hvis du er veganer. Det vil sige,  at du hverken spiser æg, mælkeprodukter eller anden mad, der stammer fra dyr.

Det er vigtigt at spise varieret, fordi ingen madvare i sig selv indeholder alle de næringsstoffer, som kroppen har brug for. Du spiser varieret ved at spise mad fra alle de grupper, der er nævnt nedenfor, og ved at spise forskellige madvarer indenfor hver gruppe. Herudover kan du med fordel følge De officielle Kostråd om at spise mindre sukker, mættet fedt og salt.

  1. Fuldkornsbrød og gryn samt kartofler, kerner, ris og pasta (uden æg)
  2. Grønsager, frugt, bælgfrugter og sojaprodukter (fx tofu)
  3. Olier, fedtholdige kerner, frø, nødder og mandler
  4. Drikkevarer (fx vand og calcium berigede alternativer til mælk, eksempelvis calcium beriget sojadrik)

Veganere, der ikke spiser hverken æg, mælkeprodukter eller anden mad, der stammer fra dyr kan have vanskeligt ved at få dækket behovet fx for bestemte vitaminer og mineraler. Hvis du er veganer, kan du derfor have gavn af at følge Fødevarestyrelsens råd om kosttilskud til veganere.

Vegansk mad til spædbørn og småbørn kan ikke anbefales, idet det kan være meget vanskeligt at opfylde barnets ernæringsbehov de første leveår.

Eksempel på varieret vegansk mad (voksen kvinde)

Her kan du se et eksempel på, hvordan varieret vegansk mad kan se ud til en kvinde på 31-60 år (normalvægtig med et middel aktivitetsniveau). Husk, at det er en god ide at følge de råd og anbefalinger, som Fødevarestyrelsen giver om kosttilskud.

Vegansk mad, voksen kvinde

MENU