Gå til hovedindholdet

Over 9 måneder

Barnets mad er fortsat vigtig for vækst, udvikling og velbefindende, ligesom maden er af betydning for helbredet hos større børn og voksne. Et lille barn i familien kan være en god anledning til at interessere sig for, om familiens mad er sund nok og følger anbefalingerne.

Gode råd til mad i børnehøjde

Der er fire gode råd om maden til det lille barn, der spiser familiens mad.

  1. Spis tre hovedmåltider og to til tre mellemmåltider.
  2. Maden skal være varieret.
  3. Maden skal ikke være for fed.
  4. Maden skal ikke indeholde for meget sukker.

Dagens måltider skal:

  • Dække barnets behov for energi, vitaminer og mineraler.
  • Være med til at udvikle barnets evne til at spise.
  • Være med til at udvikle barnets spisevaner.
  • Give lyst til at spise mad, der smager godt.
  • Give godt samvær med andre mennesker.

Når maden er fordelt på forskellige måltider over hele dagen, er det lettere at få dækket behovet for energi, vitaminer og mineraler. Ved hovedmåltiderne spises størstedelen af dagens mad. Mellemmåltider har til opgave at stille sulten mellem to hovedmåltider.

Mellemmåltidet

I mellemmåltidet er der mulighed for at give den mad, der mangler, for at dagens samlede måltider bliver sammensat af mange forskellige fødevarer. Et godt mellemmåltid kan fx være ½ bolle med ost eller marmelade samt lidt frugt. Men det kan også være en lille skål A38 med revet rugbrødsdrys og frugt eller et fad med mundrette stykker frugt og grønsager.

Maden skal være varieret

Alle de vitaminer, mineraler og andre stoffer, vi har behov for, findes i madvarerne, men i meget forskellige mængder fra den ene madvare til den anden. Det er derfor vigtigt at spise varieret.
En varieret kost indeholder udover vitaminer, mineraler og fibre også andre stoffer, der findes naturligt i maden, og som sandsynligvis er gavnlige for sundheden. Disse kan ikke fås gennem vitaminpiller.

Man kan lære at spise varieret ved at opdele maden i fire grupper.

  1. Brød, gryn og kartofler, ris og pasta.
  2. Frugt og grønsager.
  3. Kød, fisk, mælk, ost og æg.
  4. Fedtstof.

Maden skal bestå af madvarer fra disse kategorier. Man skal spise mest fra gruppe 1 og 2 . Ved hvert måltid er det derfor godt at spise brød, gryn, kartofler, ris eller pasta samt frugt eller grønsager.

Især hovedmåltiderne må desuden gerne indeholde enten kød, fisk, mælkeprodukter, ost eller æg, men kun i mindre mængder.

Lidt smør, margarine eller olie hører også med til sund mad, men det bør være i små mængder, og en del af det må gerne stamme fra planter, som fx blød plantemargarine eller olie.

Skift mellem madvarerne

Der er først tale om en varieret kost, når man veksler mellem forskellige madvarer inden for hver gruppe. Spis således mange forskellige slags frugt og grønt. Varier mellem forskellige typer kød og mellem forskellige fede og magre fisk. Spis forskellige brødtyper – gerne af groft mel og med en vis tyngde i brødet. Spis også gerne kartofler og varier med ris og pasta.

Maden skal ikke være for fed

Familiens mad skal ikke være for fed, men det er dog vigtigt, at barnet frem til 1-års alderen får lidt mere fedt i maden end resten af familien. Det kan gøres ved at fortsætte med at tilsætte en teskefuld fedtstof i grøden og give lidt sovs eller fedtstof til de kogte kartoffel- og grønsagsstykker, indtil barnet er et år. Barnet sikres også ekstra fedt gennem den mælk, det får.

Maden skal ikke indeholde for meget sukker

Slik, is, læskedrikke og sodavand indeholder meget sukker og ingen andre næringsstoffer. Det er helt unødvendigt at give til spæd- og småbørn. Der skal ikke ret mange sukkerholdige ting til, før de optager pladsen for rigtig mad.

Madvarer som mælkesnitte, chokoladekiks, knoppers og særlige frugtyoghurter og frugtkvark til børn indeholder meget sukker i forhold til andre ingredienser og kan betragtes som kage eller slik.

Peanuts, kerner, gulerødder og andre hårde fødevarer

Servér ikke hele nødder, mandler, popcorn, kerner, rå gulerødder − hele eller i stave − eller andre lignende hårde fødevarer, før barnet er omkring 3 år for at undgå fejlsynkning. Det afhænger dog af barnets udviklingstrin og evne til at tygge maden.

Fødevarerne kan bruges, hvis de er blendede, revne eller fint hakkede. Vær sikker på, at barnet tygger maden godt, før det får disse hårde fødevarer i hel form.

Pjecer og rapporter

Finden bogen "Mad til små – fra mælk til familiens mad" her

Bestil bogen '’Mad til små – fra mælk til familiens mad", Sundhedsoplysning.dk

MENU