Gå til hovedindholdet

Ældre

For langt de fleste gælder det, at sund kost og fysisk aktivitet – også i en sen alder – er med til at bevare et godt helbred. Det er aldrig for sent at begynde at spise sundt og bevæge sig mere.

Ældre med god appetit skal spise som alle andre voksne ved at følge de officielle kostråd.

Hold øje med vægten

Både undervægt og overvægt kan have konsekvenser for helbredet, og for hvordan du selv klarer din hverdag som ældre. Det er vigtigt at holde øje med din vægt. Vej dig derfor fx en gang om ugen og grib ind i tide, hvis vægten pludselig begynder at falde. Her på siden er gode råd til, hvad du kan gøre, hvis du har tabt dig lidt eller meget.

Spis god og næringsrig mad

Ældre adskiller sig ofte fra yngre ved at spise mindre mængder mad. Derfor skal maden være god og næringsrig. Den skal indeholde lige så mange vitaminer og mineraler som den større portion, man spiste som ung. Hvis man følger de officielle kostråd, får man en kost med mange vitaminer og mineraler.

Det er vigtigt at drikke rigeligt

Nogle ældre har svært ved at føle tørst. Derfor er det særligt vigtigt for dig at holde øje med, hvor meget du drikker. 1 til 1½ liter i døgnet sikrer, at du får væske nok. Drik fx et lille glas frugtjuice, ½ liter mager mælkeprodukt, ½ liter kaffe/te og resten som vand.

Vær opmærksom, hvis du taber dig

Hvis du taber dig, kan der være behov for særlige, individuelle kostråd, og det er derfor en god idé at tale med sin læge. Oftest vil man blive anbefalet en kost, der er mere rig på fedt og protein, og som fordeles over flere måltider. 

Motion bevarer helbredet

Motion er vigtigt – specielt for ældre. Jo mere muskelvæv kroppen indeholder, desto bedre kan man fungere fysisk og dermed klare sig selv og de daglige gøremål.

Alkohol

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at ældre er særligt forsigtige med alkoholindtaget. Dette skyldes, at ældre generelt har mindre væske i kroppen og derfor bliver promillen højere. Desuden har kroppen med alderen sværere ved at klare alkohol, da den ikke kan tilpasse sig så hurtigt. Dette kan give koordinationsproblemer og øge risikoen for faldulykker. Endelig kan alkohol forringe effekten af eventuel medicin og øge bivirkningerne.

MENU