Gå til hovedindholdet

Stærke knogler

Både D-vitamin og calcium er vigtige i forhold til knoglerne, ikke mindst når du kommer op i årene. Efter længere tid med for lidt D-vitamin øger du din risiko for at falde og for at brække dine knogler.

Du kan enten få D-vitamin gennem den mad, du spiser, eller ved at komme ud i solen så vitaminet dannes i din hud. Solen er den vigtigste kilde til D-vitamin, og det kan være svært at få nok D-vitamin gennem maden. Når du kommer op i årene, danner huden mindre D-vitamin. Det er derfor vigtigt at få lidt sol på arme og ben 5-30 minutter om dagen i sommerhalvåret. Kortvarige, regelmæssige ophold i solen er bedst, så huden kan danne D-vitamin i huden uden den bliver solskoldet. Det er vigtig at beskytte sig mellem kl 12 og kl 15, når UV-indekset er over 3.

Gennem maden får du lettest D-vitamin ved at spise fede fisk fx:

  • Sild
  • Makrel
  • Laks

Æg indeholder også lidt D-vitamin.

D-vitamin hjælper optagelsen af calcium. Ved at få ca. ½ liter mælkeprodukt dagligt og/eller et par skiver ost får du både tilstrækkeligt calcium og et vigtigt tilskud af protein.

Hvis du ikke kommer ud i solen, kan du forebygge mangel på D-vitamin ved dagligt at tage et tilskud på 10 µg (400 IU) D-vitamin. Er du bekymret for ikke at få nok D-vitamin, kan du dagligt tage et tilskud på 5-10 µg (400 IU) D-vitamin.

Er du over 70 år anbefales det, at du tager et dagligt tilskud på 20 µg (800 IU) D-vitamin kombineret med 800-1000 mg calcium, uanset om du drikker mælk eller spiser mælke- produkter.


MENU