Gå til hovedindholdet

Bestillings- og betalingssystem

Der er mange måder at organisere forældrebetaling af skolemad på, og det er vigtigt at få valgt det system, der passer til jeres skole eller fritidsordning. 

Inden I på skolen eller i fritidsordningen etablerer en madordning, er det en god idé at beslutte hvilket betalingssystem, I ønsker at bruge. Hvis maden kommer fra en ekstern leverandør, bør I drøfte det med leverandøren inden start. Hvis I selv skal tilberede maden, kan I høre kommunen eller andre skoler, hvilke erfaringer de har. 

Forudbestilling/-betaling – internetbaseret løsning

Hvis I vælger at lade børnene bestille maden på forhånd, kan madspild næsten undgås. Køkkenpersonalet har desuden mulighed for, at pakke den forudbestilte mad med navn, så det enten kan fordeles ud på gangene eller i klasserne, eller det kan stå klar til afhentning i kantinen eller ved boden. 

Forudbestilling, hvor en bestillingsseddel sendes med eleverne hjem, eller hvor der etableres et elektronisk bestillings- og betalingssystem via internettet, giver også forældrene bedre mulighed for at få indflydelse på den mad, barnet skal spise. Dog er det vigtigt at være opmærksom på, at ikke alle forældre oplever det som en let opgave at huske at bestille maden i forvejen, så der er altså en risiko for, at nogle falder fra. 

En anden begrænsning, der kan være ved forudbestillingssystemet er, at de elever, der har glemt madpakken eller af andre årsager ikke har mad med, ikke kan købe mad på skolen, da de ikke har bestilt. Dermed kan dette betalingssystem opleves som en begrænsning og dermed nedsætte antallet af elever, der bruger ordningen. 

Kontant betaling eller kuponsystem

Eleverne kan betale med kontanter, kuponer eller anden form for betaling. Madkuponer kan være en fordel både for de ældste og yngste elever. De yngste slipper for at holde styr på kontanterne, og de ældste undgår at bruge pengene på andre ting. I begge tilfælde er det en fordel for forældrene. 

Til gengæld kræver kontantbetaling knap så meget administration og giver desuden mulighed for mere spontanitet.

MENU