Gå til hovedindholdet

Mærker, logoer og råd

Her kan du læse om, hvad de forskellige mærker, råd og certificeringsordninger går ud på.

De Officielle Kostråd er 10 råd til at spise sundt. Når du følger De Officielle Kostråd, vil din krop få dækket behovet for næringsstoffer, og samtidig gør du det nemmere at holde en sund vægt.

 

Måltidsmærket 

Måltidsmærket er Fødevarestyrelsens nye mærke, som viser, hvor du kan få sund skolemad. Måltidsmærket er en hjælp til at følge kostrådene, når du får mad på skolen. Hold øje med Måltidsmærket på din skole - det er din garanti for, at den mad, du får, er sund.

Din skole kan få Måltidsmærket, uanset om I har en lille bod, en stor kantine eller mad i fritidsordningen. Får at få Måltidsmærket skal dem, der laver maden, følge Fødevarestyrelsens guide til sundere mad i skolen. Guiden er sendt til din skole og kan downloades her

Principperne i Fødevarestyrelsens guide er enkle og nemme at følge og går bl.a. ud på at bruge gode basisråvarer som fx grønsager, frugt, fisk, maget kød og fuldkorn og spare på salt og sukker i maden.

Y-tallerkenen

Y-tallerkenen viser, hvordan du fordeler grønsager, kød og tilbehør på tallerkenen, så du kan spise sundere. Hvis du forestiller dig et Y på en tallerken, så har kødet plads i toppen af Y’et, brød, kartofler, ris eller pasta skal ligge på den ene side og grøntsager og frugt på den anden siden.

Så bliver fordelingen:

  • 1/5 kød, fjerkræ, fisk, æg, ost og sovs
  •  2/5 brød, kartofler, ris eller pasta
  •  2/5 grønsager – gerne to forskellige slags eller frugt.

Tænk på Y-tallerkenen næste gang du anretter maden på din tallerken!

Gi´madpakken en hånd

Gi´madpakken en hånd hjælper dig med at huske, hvad du skal have med, når du selv tager mad med i skole. Hver finger viser en gruppe af fødevarer, og det eneste du skal gøre, er at få fødevarer fra alle fem fingre med i madpakken – det er en enkel og nem måde at huske, hvad du skal tage med.

Fuldkornslogoet

Fuldkornslogoet viser, om der er fuldkorn i en fødevare. Når du handler ind, er det en god idé at gå efter Fuldkornslogoet – så sikrer du dig, at der er masser af fuldkorn i de produkter, du køber. 

Det er godt at spise fuldkorn, fordi: 

  • det mætter godt. 
  • det er med til at forebygge overvægt og sygdomme som fx sukkersyge. 
  • alle skaldelene fra kornet er taget med, og det er i skallen, at vitaminerne, mineralerne og kostfibrene findes.

Nøglehullet 

Det kan være svært at se forskel på sunde og mindre sunde madvarer. Men du kan få hjælp fra Nøglehulsmærket, når du køber ind.

Nøglehullet er Fødevarestyrelsens officielle ernæringsmærke, der gør det nemt at vælge sundere mad og er en hjælp til at følge kostrådene. Hvis en vare er mærket med Nøglehullet, betyder det, at den lever op til et eller flere krav til indholdet af fedt, sukker, salt og kostfibre og fuldkorn. 

De fire budskaber bag Nøglehullet er:

  • Spar på fedt.
  • Spar på sukker.
  • Spar på salt.
  • Spis flere kostfibre og fuldkorn.

Det røde Ø-mærke

Det røde Ø-mærke er et dansk økologimærke, som viser, at fødevaren er produceret på en måde, hvor der bliver taget særlige hensyn til miljø og dyrevelfærd hele vejen fra jord til bord.

De fire økologiske budskaber er:

  • Du støtter øget dyrevelfærd. 
  • Du beskytter natur og grundvand.
  • Du får færre tilsætningsstoffer.
  • Du sparer dig selv for sprøjtemidler.

Det Økologiske Spisemærke 

Det Økologiske Spisemærke er en gratis statskontrolleret mærkningsordning for spisesteder som fx skolekantiner eller skoleboder. 

Det Økologiske Spisemærket findes i tre udgaver: guld (90-100 %), sølv (60-90 %) og bronze (30-60 %) og det viser, hvor stor en del økologiske råvarer, der bruges i fx skolekantinen eller skoleboden. Det Økologiske Spisemærke kan derfor ses som en milepæl for, hvor langt et spisested er med at omstille til økologi.

Kroppen i bevægelse

Bevægelse er godt for mange ting, det hjælper dig bl.a. med at holde en sund vægt. Spiser du for meget, i forhold til hvor meget du bevæger dig, kan kroppen ikke forbrænde det, og du kan komme til at veje for meget.

Kroppen er som en motor, den har brug for benzin, så den kan fungere. Hvis man bliver ved med at fylde benzin på en bil, uden den kører, så flyder benzinen over. Sådan er det også med din krop og det, du indtager. Hvis du spiser uden at bevæge dig, eller hvis du ikke bevæger dig nok i forhold til, hvor meget du spiser, så ”flyder du over” – bliver overvægtig.

Sundhedsstyrelsen anbefaler, at du bevæger dig mindst 60 minutter om dagen. Se mere om anbefalingerne for fysisk aktivitet  og få inspiration til sjove måder at bevæge kroppen på Sundhedsstyrelsens hjemmeside

MENU