Gå til hovedindholdet

Tid til alle måltider

Skal måltiderne handle om mere end at spise, kan skolen med fordel give det tid i den travle hverdag. Og selv hvis måltiderne blot handler om at få mad i maven, skal der nok tid til. Flere elever lukker deres madkasse eller rejser sig fra kantinebordet, inden de er færdige, fordi tiden er gået, ikke fordi de er mætte. Tid kan gøre det muligt at nå at nyde maden, mærke mætheden og drage nytte af det sociale samvær, som opstår, når der er tid til at spise sammen. 

Det fælles måltid

Et måltid er udtryk for fællesskab, en situation hvor man er samlet og i visse situationer spiser den samme mad. Hvis der er tid nok, kan det fælles måltid også have en række gevinster, som fx at eleverne smager og spiser andre retter og madtyper, end det de er vant til hjemmefra, eller at måltidet opleves som en særlig hyggestund, der fungerer som et afbræk fra dagens øvrige aktiviteter. Selv om eleverne sidder med hver deres madpakke, er der stadig tale om et fælles måltid, hvis man spiser i fællesskab. 

God organisering

På jeres skole ved I bedst, hvordan der bliver skabt god tid til måltiderne. Det kan være en god huskeregel, at lade frokostmåltidet fylde mindst 30 minutter samt give god tid til mellemmåltiderne i løbet af dagen. Mange skoler oplever udfordringer med, at eleverne ikke kan nå både at købe og spise mad i kantinen. Der er meget at vinde ved at sørge for en god organisering omkring køb af kantinemad, så der er nok tid til begge dele. Det kan desuden være givtigt at afsætte separat tid til måltider og frikvarter, så eleverne er sikret tid til både mad og leg eller anden aktivitet i pausen.  Udover at eleverne bliver mætte, spiser de typisk også mere frugt og grønt, hvis de har bedre tid – så tiden betaler sig.

MENU