Gå til hovedindholdet

Råd til rammerne om måltidet

Fødevarestyrelsen har udviklet fem råd til at skabe gode rammer om måltiderne i skolen. Det er ikke en udtømmende liste, men rådene er udviklet på baggrund af vores viden om, at disse faktorer har stor betydning for at få gode måltider i skolen.

Hent plakaten med de fem råd her og se mere om de enkelte råd i menuen.

De fem råd er udviklet med løbende sparring fra praksis og relevante samarbejdspartnere som eksempelvis UC´er (bl.a. VIA UC, Ernæring og sundhedsuddannelsen) og universiteter (bl.a. DPU).

Udover de faktorer, der bliver peget på i de fem råd, er der mange måder mad og måltider kan indgå som et rum for fællesskab og læring i skolens hverdag og undervisning. Brug det fx tværfagligt i undervisningen, og har skolen rammerne til det, så giv eleverne mulighed for at få fingrene i råvarerne og lave maden selv, fx i madkundskabslokalet, skolehaven eller hvis der bliver lavet mad til dagens måltider på skolen.

I menuen til venstre kan I finde mere om de enkelte råd. Derudover er der viden at hente i forskningskortlægningen Rammer for mad og måltider i skolen, som peger på at organisatoriske, fysiske, sociale og pædagogiske rammer for måltider i skolen har stor betydning for elevers fysiske, sociale og mentale sundhed herunder læringsforudsætninger, trivsel og lyst til at spise sundt.

Mange skoler arbejder allerede med mad og måltider, og der er god inspiration at hente. Rapporten Mad og måltider i skolen - inspiration og erfaringer viser resultaterne fra fire sammenhængende undersøgelser i landets skoler og kommuner om mad- og måltidspolitikker samt -aktiviteter i skolen.

Et rum for mad og måltider

Mad og måltider på dagsordenen

Madpakker

Se også fx rapporten ”Når mad og dannelse går hånd i hånd i skolen” (Thestrup & Lynggard, VIA UC 2017), hvor der er konkrete eksempler på, hvordan skoler kan inddrage mad og måltider i hverdagen for at fremme læringsforudsætninger, dannelse og trivsel.

MENU