Gå til hovedindholdet

Inddrag eleverne

Formålet med jeres madordning kan være at give skolens elever et sundt måltid, men en madordning kan også bidrage med meget mere. Erfaringer viser, at ved at inddrage eleverne i madordningen øger det deres viden og kompetencer om, hvad sund mad er, og hvordan maden tilberedes. Det giver også eleverne et større ejerskab til madordningen. 

Samlingspunkt i køkkenet

Hvis maden helt eller delvist bliver tilberedt på skolen, kan køkkenet opleves som et ganske centralt sted, hvor de personer, der arbejder i køkkenet, kommer til at spille en meget central rolle. Eleverne kan være med frivilligt, eller det kan være en del af undervisningen og de pædagogiske aktiviteter og dermed en del af de obligatoriske aktiviteter at deltage i madlavningen. 

Mad og læring

Når eleverne deltager i planlægning, madlavning, organisering og salg, får de viden og færdigheder i relation til dette. De kan bl.a. få indblik i bl.a.: Hvor maden kommer fra, hvordan maden tilberedes, hvad sund mad er, og hvordan maden kan sammensættes.

Samarbejdet mellem elever og lærer/pædagoger, og eleverne imellem, styrkes samtidig med, at motorikken trænes, når der skal skrælles, snittes, hakkes, æltes osv. Fordelen er, at eleverne bliver udfordret og stimuleret på en anderledes måde sammenlignet med den øvrige undervisning og de andre pædagogiske aktiviteter, der foregår på skolen. For nogle elever kan det opleves som en særlig positiv afveksling at få lov at være med i køkkenet samt ved salg og servering af maden.

Ved at bruge madordningen som et pædagogisk værktøj og inddrage eleverne i køkkenet og de øvrige opgaver, der hører til madordningen, får eleverne mulighed for at udvikle bl.a. selvtillid, mod på selv at lave mad der hjemme, mod på at smage nye ting, kritisk bevidsthed samt får sanselige oplevelser. Alt sammen vigtigt at tage med sig ind i ungdoms- og voksenlivet.

Skolemad

MENU