Gå til hovedindholdet

Pædagogiske betragtninger

Det pædagogiske arbejde er centralt for, at måltidet bliver en god oplevelse for børnene – hver dag. Først når maden lander i børnenes maver, kan den kaldes sund og nærende. Men mad er mere og andet end næringsstoffer, og der er mulighed for også at bringe omsorg, opdragelse og læring i spil.

Den omsorg, måltidet kan bidrage med, er væsentlig for barnet. At spise et måltid mad er også oplevelsen ved at tilberede maden, glæden ved at spise sammen med andre og fornemmelsen af at blive udfordret på sine sanser, mens man bliver mæt.

At skabe nærhed

Særligt for de mindre børn er det vigtigt, at der er en god stemning, når måltidet spises. Det kræver koncentration, ro og nærhed for de fleste mindre børn at få spist et måltid.

Samvær om maden

Måltiderne er et godt samlingssted for børnene. De lærer at spise sammen med andre og nyde maden.

Lad børnene øve sig

Lad børnene røre ved maden og øve sig i selv af tage maden fra fadet, at spise og drikke den. Når de bliver større, kan de selv prøve kræfter med at smøre fedtstof eller pålæg på brødet.

Tag børnene med

Et måltid er en god pædagogisk aktivitet, hvor forberedelserne kan være med til at inspirere og skærpe appetitten. Lad børnene møde maden, før de møder tallerkenen. Lad børnene være med til alle de processer, de kan – lige fra at dyrke i haven, tage på indkøb, sætte på plads, skylle, skære og forme.

Det er god læring

Ved at lade børnene deltage i madlavningen, tilegner de sig viden om mad og færdigheder i at tilberede den.

Den voksne som rollemodel

Det er kendt, at børn gør ikke, som vi siger – men som vi gør. Dette gælder også, hvis børn skal lære at spise en ny ret. Børn får mod på at spise mad, som de ikke ville spise hjemme, ved at kigge på deres kammerater og de voksne, de spiser sammen med.

MENU