Gå til hovedindholdet

Egenproduktion af maden

Madlavningen kan indgå som en del af det pædagogiske arbejde, hvis man vælger at lave maden i institutionen. Når institutionen tilbereder maden selv, kaldes det egenproduktion. 

Fordele

  • God mulighed for samarbejde mellem køkkenpersonalet og det pædagogiske personale.
  • Tilberedningen foregår tæt på børnene, og duften af mad kan brede sig.
  • Børnene kan deltage i tilberedningen.
  • Ved at spise sammen opstår en følelse af fællesskab. Børn og pædagoger kan tale sammen om den fælles mad og præge hinanden til at smage på forskellige  for nogle ukendte  madvarer.

Udfordringer

  • Kræver ressourcer afsat til køkkenpersonale.
  • Køkken skal etableres og efterfølgende registreres hos Fødevarestyrelsen.
  • Køkkenpersonale skal ansættes og/eller pædagogisk personale skal instrueres eller uddannes i fødevarehygiejne.

Hygiejneregler

Man skal være opmærksom på, at tilberedning af mad i en daginstitution stiller en række krav til køkkenfaciliteterne og til personalet vedrørende håndteringen af maden. 

Dette kan du læse om i venstre kolonne under hygiejneregler eller på nedenstående link.

MENU