Gå til hovedindholdet

Tips til at spise brød

Brød har et højt indhold af kulhydrat og et lavt indhold af fedt. Rugbrød har et højt indhold af kostfibre og er derfor en af de vigtigste kilder til kostfibre. Voksne bør spise mindst 250-300 gram brød og andre kornprodukter om dagen.

Tips om brød

  • Vælg brød af god kvalitet, så man har lyst til at spise meget.
  • Køb passende portioner, så brødet ikke når at blive tørt.
  • Vælg brød, der gør dig mæt i lang tid, det vil sige brød med et højt indhold af kulhydrater og kostfibre. Det kan du sikre dig ved at løfte på brødet. Er der tyngde i, får man flere kulhydrater og kostfibre pr. skive brød.
  • Indhold af solsikkekerner og sesamfrø sikrer ikke, at brødet er groft.
  • Spis ikke for meget brød med et højt indhold af solsikkekerner og hørfrø, da disse har et højt indhold af tungmetallet cadmium. Cadmium opkoncentreres i kroppen og kan på længere sigt skade nyrerne.
  • Skær tykkere skiver brød eller køb skiveskåret brød i tykkere skiver. En skive brød bør veje mindst 50 gram.
  • Spis brød til det varme måltid.
  • Spis brød, også rugbrød, som mellemmåltid.
  • Kassér brød med mugpletter.

Sådan kan brødet fx fordeles

  • Morgen: 1 skive grovbrød, 1/2 skive rugbrød, 1 portion havregryn eller mysli.
  • Frokost: 3 x 1/2 skive rugbrød, 1 skive grovbrød.
  • Eftermiddag eller aften: 1 skive grovbrød
  • Aftensmad: 1 kuvertflute.

Læs mere på andre sider

Fuldkorn.dk

MENU