Gå til hovedindholdet

Tips til at være mere fysisk aktiv

Alle har godt af at røre sig. Faktisk har det vist sig, at det er bedre at have en aktiv livsstil og være let overvægtig end at have en inaktiv livsstil og være normalvægtig.

Den officielle anbefaling er at være fysisk aktiv mindst 30 minutter om dagen  minimum 10 minutter ad gangen. De 30 minutters fysisk aktivitet indebærer alle former for fysisk aktivitet, hvor du bliver forpustet.

Allerhelst skal pulsen op og åndedrættet være så tungt, at du kun er i stand til at sige korte sætninger. 

Her er nogle tips til, hvordan du kan skrue op for aktiviteten:

  • Skru tempoet op, når du cykler.
  • Gå længere ture i hurtigt tempo.
  • Stå af bussen et stoppested før og gå resten af vejen hjem i hurtigt tempo.

Få pulsen op et par gange om ugen

Anbefalingen på den halve time om dagen er et minimum, og det skader bestemt ikke at røre sig mere. Er man allerede oppe på 30 minutter om dagen, vil man have yderligere gavn af 20 minutters fysisk aktivitet ved høj intensitet et par gange om ugen. Det kan for eksempel være:

  • En løbetur et par gange om ugen.
  • En fodboldkamp med vennerne.
  • Træning i et fitnesscenter.
  • Gymnastiktræning på et hold.

Det er forskelligt, hvor meget der skal til, for at den enkelte føler sig anstrengt. For nogle er en rask gåtur nok til at blive forpustet, andre skal løbe i højt tempo. Det vigtigste er, at du finder en aktivitet, du synes er sjovt og som gør dig forpustet, uden at du er alt for presset.

Læs mere på altomkost.dk

En aktiv hverdag

Fysisk aktivitet og puls

MENU