Gå til hovedindholdet

Tom energi

Kroppen har brug for masser af energi til at klare dagens udfordringer. Det anbefales, at det meste af den daglige energi kommer fra sunde fødevarer som blandt andet brød, gryn, fisk, kød. Modsat bør kun ganske lidt af den daglige energi komme fra slik, chokolade, kage, kiks, frugtyoghurt, sukkersødede drikkevarer m.m.

Børn og unge spiser og drikker for meget chokolade, slik, is, chips, sodavand og så videre. Det er alt sammen fødevarer, der indeholder meget sukker og fedt og dermed også meget energi. Der følger stort set ingen vitaminer og mineraler med, så energien fra disse produkter kan kaldes for tom energi.

Forudsætningen for at der overhovedet er plads til slik, is, sodavand m.m. – det vil sige den tomme energi – er, at man har spist sundt til dagens hoved- og mellemmåltider. Hvis ikke det er tilfældet, er der endnu mindre plads til det usunde.

Spiser og drikker man for meget tom energi, er der ikke plads til alt det sunde, og kroppen kan komme til at mangle vitaminer og mineraler.

Vidste du

  • At når et barn på 8 år har spist tre flødeboller, er den daglige maksimale grænse for, hvor meget tom energi der er plads til, overskredet med ca. 50 %?
  • At når et barn på 14 år har spist en pose popcorn, er den daglige maksimale grænse for, hvor meget tom energi der er plads til, overskredet med 200 %?
MENU