Gå til hovedindholdet

Tips til mere frugt og grønt

Vaner kan være svære at ændre – også selvom man godt kunne tænke sig at spise mere frugt og grønt.

Det er en god ide at se på sine madvaner. Så er det lettere at finde ud af, hvad der kan gøres en lille smule anderledes.

Udfyld en kostdagbog

En måde kan være at skrive ned, hvad man spiser i løbet af dagen og tælle sammen, hvor meget frugt og grønt det bliver til. Så kan du samtidig se, hvornår på dagen du spiser frugt og grønt, og hvor meget fx søde sager fylder i kosten.

Test dig selv og dine vaner i Madberegneren her på hjemmesiden under 'test dig selv'. her får du bud på, hvor meget frugt og grønt, fedt og sukker det kan blive til i løbet af en dag.

Tips til morgenmad

  • Start dagen med at få lidt frugt ind i morgenmaden. Det smager godt og kan gøre den lidt mere lækker.
  • Brug frisk frugt skåret i små stykker som pålæg på et godt stykke brød eller en bolle, sammen med havregryn, cornflakes eller yoghurt.
  • Drik et glas frugtjuice eller grønsagsjuice.

Tips til formiddag

Hvis sulten melder sig inden frokost, hvilket den ofte gør hos børn, så er det godt at have en mellemmad med, fx:

  • En skrællet gulerod.
  • En banan eller en anden velsmagende frugt.

Tips til frokost og madpakken

Til frokost spiser mange danskere deres medbragte madpakke. Hvis man tænker frugt og grønt med, når man køber ind til madpakken, kan madpakken blive mere indbydende og indeholde mere frugt og grønt.

  • Gnavegrønt: en tomat, et stykke agurk, ½ peberfrugt og lignende.
  • Salat eller råkost, gem fx en rest fra aftensmaden dagen før.
  • Tilberedte grønsager fra aftensmaden dagen før som pålæg.
  • Frugt og grønt som pålæg: tomat, agurk, æble, kiwi og lignende.
  • Læg en frugt med i madpakken til dessert. Det kan være en særlig slags som en lille overraskelse.

Tips til eftermiddag

Mange har brug for et mellemmåltid om eftermiddagen. Børn har ofte brug for både frugt og grønt, brød og noget at drikke. Det vil de ofte få i børnehaven eller SFO'en, men det kan også være en god idé at have lidt frugt og grønt at supplere med, når man henter dem. Du kan bruge de samme tips som om formiddagen:

  • En skrællet gulerod.
  • En banan.
  • En anden velsmagende frugt eller grønsag.

Derhjemme kan man servere en før-aftensmad eller en tv-tallerken. Det består blot af forskellig frugt og grønt udskåret i passende stykker. Sæt det foran børn og voksne – det bliver hurtigt spist.

Tips til aftensmaden

Den varme mad giver de største muligheder for at variere mellem mange forskellige grønsager.

  • Salater
  • Ovnbagte grønsager
  • Lynstegte grønsager
  • Stuvede grønsager
  • Sammenkogte retter med mange grønsager
  • Kødsovs med mange grønsager
  • Grønsagssupper
  • Server eventuelt frisk frugt, frugtgrød eller frugtsalat til dessert.

Tips til natmaden

  • Prøv en tv-tallerken – man behøver ikke at se tv for at spise det.
  • Skær i fællesskab nogle frugter ud og del dem.
  • Frugtsalat eller bær – friske eller fra fryseren.
MENU