Gå til hovedindholdet

Fine og grove grønsager

Grønsager kan opdeles i fine og grove grønsager, hvor de grove grønsager er kendetegnet ved at have et højere indhold af fibre end de fine.

Fine grønsager

Fine grønsager indeholder som regel maks. 1,5 gram kostfibre pr. 100 gram. Fine grønsager er fx:

  • Frugter, fx tomat, agurk, peberfrugt og squash.
  • Bladgrønsager fx salat, bladselleri og spinat.

Grove grønsager

Grove grønsager indeholder som regel 2-6 gram kostfibre pr. 100 gram. Grove grønsager er fx:

  • Rodfrugter fx gulerod, rødbede, selleri, persillerod og pastinak.
  • Kål fx broccoli, blomkål, rosenkål, spidskål, hvidkål, rødkål og grønkål.
  • Bælgfrugter fx ærter og bønner.

Det er især de fine grønsager, vi er gode til at spise – og det skal vi blive ved med. Men vi skal også gerne spise flere af de grove grønsager.

De grove grønsager kræver ofte, at man tilbereder dem på en eller anden måde, fx ved at dampe eller koge, og de er dermed lidt mere tidskrævende i køkkenet.

Lysten til at spise flere grove grønsager kan blive større ved at prøve at tilberede dem på en ny måde. Der er mange gode opskrifter her på altomkost.dk. Prøv fx at søg på en ingrediens som pastinak eller selleri.

MENU