Gå til hovedindholdet

Tips til at drikke vand

Almindeligt postevand bidrager til at dække kroppens væskebehov uden samtidig at tilføre energi fra sukker eller alkohol. Samtidig indeholder vand fra hanen blandt andet calcium, jod og magnesium.

Undersøgelse fra Institut for Vand og Miljø, DHI, viser, at vand tappet fra de danske vandhaner er lige så sundt som de mange forskellige slags mineralvand, der kan købes på flaske.

Altid adgang til koldt og frisk vand

Der er altså god grund til at sørge for, at hele familien har mulighed for at drikke koldt og frisk drikkevand hele dagen. Tilstrækkelig med væske dagen igennem kan spare både børn og voksne for ubehageligheder som hovedpine, koncentrationsvanskeligheder og svimmelhed.

Fedme og sukkersødede drikkevarer

Både børn og voksne drikker alt for meget af de søde læskedrikke. En undersøgelse har vist, at der er sammenhæng mellem fedme og indtaget af sukkersøde drikkevarer.

For hvert ekstra glas sukkersødet sodavand børn drikker om dagen, øges deres risiko for overvægt med 60 %.

Der er altså en stor sundhedsmæssig gevinst at hente ved at skifte de søde drikke ud med dansk, koldt vand fra hanen.

Tip til at friske vandet op

Hvis vandet ikke er koldt og indbydende, lige når det bliver tappet fra hanen derhjemme, på jobbet, i skolen eller i institutionen, er der her forskellige ideer til, hvordan vandet alligevel kan blive indbydende:

  • Anskaf en god kande og tap vandet i god tid, og stil vandet i køleskabet i et par timer.
  • Kom isterninger eller frossen frugt i vandet, eksempelvis jordbær, solbær eller hindbær.
  • Skær skiver af økologiske citrusfrugter og kom det i vandet.
  • Skær frisk frugt og kom det i vandet, eksempelvis vandmelon, ferskner eller jordbær.
  • Skyl friske krydderurter og kom det i vandet, eksempelvis mynte, basilikum, citronmelisse.
  • Opstil en vandautomat, der køler vandet fra hanen, så der kan tappes direkte derfra.
  • Sørg for, at alle i familien har en god drikkedunk, som både kan tåle en tur i fryseren, en hel dag på farten og en grundig rengøring. Så er der altid frisk vand ved hånden.

Lad være med at tvangsdrikke

Børn og voksne har brug for ca. 1 ½ liter væske i døgnet. Hvis man sveder meget eller er fysisk aktiv, har man dog brug for mere væske end normalt.

Ekstremt store mængder vand kan være skadeligt, så selvom vand er godt, er der ingen grund til at tvangsdrikke flere liter dagligt.

En god måde at få dækket det daglige væskebehov på ca. 1½ liter og samtidig få vitaminer og mineraler kan være at drikke:

  • 1 glas juice
  • ½ liter magert mælkeprodukt
  • højst ½ liter kaffe eller te
  • sluk resten af tørsten i vand.

Grunden til at man højst bør drikke ½ liter kaffe eller te er, at disse drikkevarer indeholder koffein.

MENU